Onderwijs in 2025 volledig digitaal?

Onderwijs in 2025 volledig digitaal?

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker denkt dat digitaal onderwijs de komende jaren een enorme vlucht zal nemen, hoe denkt u daarover?

Onderwijs in Nederland is op veel plaatsen nog klassikaal met methoden en technieken die nog uit de vorige eeuw stammen. Is dit in een tijd waar leerlingen vooral communiceren met elkaar via What’s App, Twitter en Facebook en waarbij het bedrijsfleven steeds meer afhankelijk wordt van automatisering en digitale informatie eigenlijk nog wel de juiste manier om onze kinderen voor te bereiden op hun toekomst? Zouden we niet veel meer moeten aansluiten bij hun natuurlijke manier van leren via Youtube, Google en Wikipedia? Zou het onderwijs ook niet veel meer digitaal op afstand kunnen worden georganiseerd zonder dat leerlingen fysiek aanwezig dienen te zijn in de les?

In de zorg wordt al veel gebruik gemaakt van lesmethoden die zijn gebaseerd op E-learning, waarom gebruiken we deze methodes en technieken dan nog niet in ons basis en voorgezet onderwijs? Onze leerlingen zitten nog in de klas luistern een deel van de tijd naar de docent die hun dan instructies geeft om opdrachten uit te voeren. Zoude we niet veel effectiever kinderen kunnen laten leren door hen via een Youtube filmpje een korte introductie te geven in een vraagstuk en hen dit zelf laten oplossen door middel van een digitale toets? Waarom doceren we nog op de traditionele manier die stamt uit de tijd van het kinderwetje van Van Houten uit 1874?

De digitale wereld is voor kinderen al niet meer helemaal vreemd in het basis en het voorgezet onderwijs. Er wordt al gebruik gemaakt van digiborden en software om kinderen te laten leren, maar dit is nog klassikaal onderwijs waarbij een groep naar een filmpje kijkt en op basis daarvan opdrachten gaat uitvoeren. Dat is eigenlijk alleen een vervanging voor de traditionele lesmethoden en technieken uit boeken en schriftjes. Hierin zou toch meer innovatie mogelijk moeten zijn?

Grote uitgevers spelen momenteel nog onvoldoende in op het nieuwe leren door middel van E-learning. Wie neemt het initiatief om het leren op afstand mogelijk te maken voor kinderen. Ze kunnen dan op hun eigen tempo op een moment dat het het beste past een toets afnemen door middel van software. Het dagelijks leren kan worden gestimuleerd zonder dat kinderen daarvoor bij elkaar hoeven te komen op een plek om naar een docent te luisteren die een monoloog houdt. Door middel van interactieve software kan leermateriaal via Youtube fimpjes beschikbaar worden gesteld en kinderen kunnen net als bij E-learning toetsen doen die zijn gebaseerd op CITO toetsen of entreetoetsen. Zou een dergelijke wijze van leren in de toekomst onze kinderen beter voorbereiden op de uitdagingen die ze in het maatschappelijk verkeer tegemoet zullen treden?

Alles beschouwend is het de vraag of scholen en bestuurders meer zouden moeten doen om te stimuleren dat er uiteindelijk overgegaan zou kunnen worden op volledig digitaal onderwijs? Hoe zie jij dit als schoolleider, leraar of lerares dan wel ouder van een kind in het basis- of voorgezet onderwijs? Laat het me weten door middel van een commentaar bij deze blog.

Plaats een reactie